Afgelopen week hebben we de nodige veldslagen beleefd in Battlefield 4 en jongens toch, wat kon dat hectisch zijn. Het is echter alweer maandag en dat betekent natuurlijk dat er een nieuwe Game of the Week is! Gezien vorige week Mass Effect: Andromeda is uitgekomen, leek het mij een goed idee om eens terug te blikken op het spel waar het allemaal mee begon. Daarbij zal ik er ook nog eens een recensie bij schrijven. Kortom, deze week gaan we aan de slag met Bioware’s meesterwerk uit 2007, Mass Effect.

Is that the kind of person we want protecting the galaxy?

Voor wie nog niet bekend is met de serie is het natuurlijk altijd handig om bij het begin te beginnen en in het geval van de Mass Effect serie ben ik zelfs een beetje jaloers op de groentjes. De allereerste keer dat je het spel zult spelen, zul je namelijk niet snel vergeten, daar het spel alles doet wat een RPG hoort te doen. Voordat we het echter over de gameplay gaan hebben, horen we het natuurlijk eerst over het verhaal te hebben.

In Mass Effect stap je in de schoenen van Commander Shepard, een N7-elite soldaat van de Systems Alliance, een politiek instituut dat de Aarde en alle menselijke koloniën vertegenwoordigt in het Melkwegstelsel. Sinds de mens in de tweeëntwintigste eeuw op Mars eeuwenoude technologie ontdekte, werd het mogelijk om buiten ons eigen zonnestelsel te komen en om de rest van de Melkweg te verkennen. Sindsdien probeert de mens haar plek te vinden binnen een intergalactische samenleving en jij zult daar als speler een belangrijke rol in gaan spelen.

Aan het begin van het spel zul je deelnemen aan een topgeheime missie, waar zelfs een SPECTRE aan deel neemt, een soort supersoldaat die geheel boven de wet staat en enkel direct aan het hoogste politieke orgaan van de Melkweg antwoordt. Aanvankelijk lijkt het om een routine missie te gaan, maar al snel wordt duidelijk dat het om iets belangrijks gaat, iets wat groter is dan de mens zelf. Het duurt dan ook niet lang voordat de gehele situatie uit de hand loopt en het aan jou als Commander Shepard is om er voor te zorgen dat een eeuwenoude dreiging niet zal slagen in zijn opzet.

Dialogen

Qua verhaal laat ik het hier voorlopig bij, daar ik veel te snel het risico loop om spoilers te vertellen. Waar het op neer komt, is dat je het verhaal zelf moet beleven en je keuzes dient te maken. Keuzes spelen namelijk een centrale rol in Mass Effect, daar de keuzes die je maakt gevolgen hebben voor de manier waarop mensen naar je kijken en wat voor een persoon jij zelf bent.

Daar spelen twee innovaties een belangrijke rol bij, namelijk het zogeheten dialogenwiel en het paragon/renegade systeem. Het dialogenwiel is een van Bioware’s meest geroemde innovaties, daar het conversaties wat meer versimpeld, maar tegelijkertijd ook ingewikkeld houdt. Je hoeft dus niet ellenlange teksten eerst zelf te lezen, zoals bij vele traditionele RPG’s, maar kiest de uitdrukking, wens, het bevel et cetera die kort en bondig in het wiel staat. Dit maakt dialogen wat dynamischer van aard en het is dan ook niet verrassend dat andere spellen dit systeem later hebben overgenomen, zoals Alpha Protocol of Fallout 4.

Het paragon/renegade systeem zullen de meeste mensen waarschijnlijk wel kennen, daar het zo een beetje het icoon van de serie is geworden. Het gaat hier in feite om een karma systeem, waarbij paragon vooral overeen komt met heroïsche, empathische acties, terwijl renegade te maken heeft met daadkracht en agressie. In de praktijk speelt dit systeem een belangrijke rol, daar het sommige in sommige dialogen een extra keuze geeft. Een voorbeeld hiervan is een missie waarin je een gijzelaar moet zien te overtuigen zijn gijzeling op te geven. Ben je empathisch genoeg ingesteld, dan kun je hem overtuigen om zichzelf over te geven, om verdere slachtoffers te voorkomen.

 

Schieten

Een ander, zeer belangrijk en prominent aspect van Mass Effect is het schieten en de customization die daarbij om de hoek komt kijken. Je kunt aan het begin van het spel namelijk vrijwel alle aspecten aan Commander Shepard naar wens aanpassen. Zo kun je onder andere de achtergrond kiezen, carrière, het uiterlijk én natuurlijk de klasse. Hierbij zijn er zes verschillende klassen, elk met hun eigen specialisatie. Zo heb je standaard de soldier, adept en engineer. De soldier richt zich op brute kracht en stevige armour, terwijl de engineer technisch aangelegd is en zich focust op hacken en technische krachten. De adept is uniek in die zin dat hij gebruik maakt van zogenaamde ‘biotics,’ krachten in het Mass Effect universum die het beste vergeleken kunnen worden met de Force, maar dan veel cooler.

Daarnaast zijn er nog drie hybride klassen, te weten de infiltrator, sentinel en vanguard. De infiltrator combineert de soldier en engineer klasse en richt zich op het gebruik van snipers en technische powers. De vanguard is een combinatie van de soldier en adept en door de nadruk op shotguns en biotics heb je te maken met een ware nuker. De sentinel tenslotte combineert de engineer en adept klasse, waardoor je zowel uit de voeten kunt met hacken als met biotics. Je kunt dus zien dat de makers er alles aan gedaan hebben om zoveel mogelijk de keuze over te laten aan de speler zelf en dit is lovenswaardig.

Voor de rest is Mass Effect qua gameplay een vrij normale RPG. Je krijgt na elk level dat je omhoog gaat een aantal punten dat je kunt verdelen over een aantal vaardigheden. Hoe meer punten er in zitten, hoe beter je er mee om kunt gaan. Het is echter wel zo dat je niet elk wapen als elke klasse even goed kunt gebruiken. Terwijl de soldaat bijvoorbeeld met elk wapen overweg kan, kan de infiltrator enkel met snipers en pistolen overweg. Je moet bij het aanschaffen van wapens daar dus goed op letten.

Ook zul je tijdens missies over twee teamgenoten beschikken, uit een selectie van zes. Deze zullen je vergezellen tijdens je reizen en jij kunt ze als teamleider orders geven tijdens gevechten. Elk van deze teamgenoten heeft zijn of haar eigen specialisatie en je zult deze moeten afstemmen op jezelf, je team en op de missie. Er zit dus ook een bijzonder tactische laag in het spel, zoals we wel gewend zijn van Bioware.

Ontdekken

Het derde onderdeel van Mass Effect is het ontdekken van de Melkweg. De mensheid heeft nog maar net haar plaats verworven binnen dit enorme heelal en daarom valt er voor ons nog een hoop te leren. Zo zul je verschillende rassen leren kennen, waar ook enkele van je teamgenoten toebehoren. Elk van deze rassen heeft weer zijn eigen unieke samenleving, cultuur, rituelen, specialiteiten, et cetera. Het is daarnaast niet alleen leerzaam om deze rassen te leren kennen, maar ook nuttig daar je er XP mee verdient. Een echte win-win situatie dus!

Daarbij zul je vele vreemde planeten bezoeken en in contact komen met allerlei mysterieuze mensen en wezens, elk met hun eigen agenda. Bij het verkennen van deze planeten maak je gebruik van een speciale landrover/tank hybride, de M35 Mako. Dit voertuig is bij Mass Effect fans een ontzettend polariserend gegeven geworden, daar het aan de ene kant een krachtig en weerbaar voertuig is, maar aan de andere kant lastig te besturen valt volgens velen. Ikzelf hoor bij de fans die het voertuig geweldig vinden, maar je zult echt voor jezelf moeten uitvogelen wat je van het voertuig vindt.

Soundtrack

Tevens moet gezegd worden dat de soundtrack van dit spel in mijn ogen een van de beste soundtracks ooit gemaakt is. Van de bombastische opening tot de optimistische en tegelijkertijd tragische melodie van Vigil. Met name Vigil moet wat mij betreft iedere gamer leren kennen om te horen hoe een soundtrack hoort te klinken, puur en alleen wegens de uitzonderlijke kwaliteit en de emoties die het lied naar boven weet te halen. Zeker tien jaar na uitkomen van het spel weet de soundtrack weer dat gevoel van toen los te maken en dat weten maar weinig spellen voor elkaar te krijgen.

That is the only kind of person who can protect the galaxy

Kortom er zijn drie dingen die bij Mass Effect centraal staan, namelijk dialogen, schieten en ontdekken. Al deze onderdelen tezamen vormen een spel wat in mijn ogen uniek mag worden genoemd. Het spel wordt ook wel eens de Star Trek onder de science-fiction spellen genoemd, daar het een universum heeft weten te scheppen dat mensen uitnodigt om het te gaan ontdekken, nee, om er zelfs in te willen leven! De allereerste Mass Effect is voor mij dan ook een van die games die ik elk jaar minstens één keer weer helemaal van begin tot eind moet uitspelen.

Een week is dan wellicht wat kort voor een spel dat maar liefst veertig uur in beslag kan nemen, maar toch nodig ik jullie uit om, in het teken van Mass Effect Andromeda, terug te gaan naar het spel waar het allemaal mee begon en in de schoenen te stappen van de held die het universum gaat redden. Om het met de woorden van Captain Anderson te zeggen: ‘That is the only kind of person who can protect the galaxy.’

9.0

Good

  • Uitmuntend verhaal
  • Uitmuntende sfeer
  • Van begin tot eind zit je op het puntje van je stoel
  • Een geweldige RPG én shooter
  • Keuzes, keuzes, keuzes
  • Grafisch op veel punten nog steeds overweldigend
  • Briljante en adembenemende soundtrack

Bad

  • Grafisch op andere punten weer achterhaald
  • Op typische RPG-wijze af en toe irritante inventaris
  • You either love or hate the Mako
Author Peter Bijl
Published
Categories Events Game review
Views 706

Comments

No Comments

Geef een reactie

Laatste berichten

Sniper Elite 4

Verslag Game Event ‘History of War’

Cuphead – Eerste gedachten

Sniper Elite 4 31 januari 2018 - Game review - door: Harry van Dijken Een kogel in de oogkas of toch maar de knieschijf er af? Keuzes genoeg in het nieuwste deel van de Sniper Elite serie! Lees hier de recensie. Verslag Game Event 'History of War' 8 november 2017 - Events - door: Peter Bijl Afgelopen zondag vond het Yellow Puffin Game Event 'History of War' plaats. Blikken jullie met ons terug naar op deze gezellige dag? Cuphead - Eerste gedachten 30 september 2017 - Preview - door: Peter Bijl You're up! Cuphead is na al die jaren dan eindelijk uitgekomen! Hoe bevalt het spel echter tot nu toe? Lees gauw verder! Game Event "History of War" 15 september 2017 - Events, Nieuws - door: Harry van Dijken Gear up, soldier! Nintendo Classic Mini: SNES 1 augustus 2017 - Nieuws - door: M Lavrijssen De SNES mini is in aantocht! Wat kunnen we van dit kleine beestje verwachten?